Når du rejser under en verdensomspændende pandemi, vil der altid være en vis risiko for, at der kan opstå situationer lokalt på rejsemålet, som hverken rejsearrangør eller rejseforsikring kan hjælpe dig med. Det kan f.eks. være overbelastning af det lokale sygehusvæsen, som kan gøre det svært at få den nødvendige lægehjælp. Eller det kan være lokale restriktioner, nedlukninger, udgangsforbud eller karantænekrav, som gør, at du ikke kan få lov at rejse ind i landet eller foretage dig de ting, du havde planer om på din ferie.
Overvej derfor dette, før du bestiller din rejse, og vurder hvor stor en risiko, du er villig til at tage, når du fastlægger rejsemål og -budget.
Rigtig mange rejsebureauer tilbyder ekstraordinært gratis afbestilling eller ombooking lige nu, og på mange bookingsider kan du vælge gratis afbestilling, evt. mod en lille merpris. De fleste fly- og færgebilletter kan også købes med mulighed for ombooking. Vil du gerne være på den sikre side, så gå efter disse muligheder.
Vær opmærksom på, at ”gratis afbestilling” og ”afbestillingsforsikring” er to forskellige ting.
Gratis afbestilling betyder oftest, at du kan afbestille eller ombooke uden en særlig grund. Læs dog altid vilkårene, før du bestiller.
Afbestillingsforsikring er ikke en ”gratis afbestillingsdækning”, men derimod en forsikring, der dækker dine omkostninger, hvis du bliver forhindret i at rejse pga. alvorlig sygdom eller tilskadekomst. Læs altid vilkårene grundigt, før du tilkøber dette hos din rejseleverandør, og tag stilling til, om du evt. allerede har en rejseforsikring, der dækker det samme.
Sæt dig grundigt ind i dit rejsemåls indrejseregler, og vurder, om alle rejsedeltagere kan opfylde kravene, før du bestiller rejsen. Overvej, om der kan opstå en situation, hvor du ikke vil kunne opfylde indrejsekravet, eller om der kan blive indført nye indrejserestriktioner før afrejse. Vurder, om det er en risiko, du ønsker at tage.
Følg løbende med i indrejsereglerne for din destination, og vær opmærksom på, at de kan ændre sig med kort varsel. Vær opmærksom på, om der kræves registrering forud for indrejse, og at du kan fremvise den nødvendige dokumentation for f.eks. vaccination eller negativ test.
Gå altid i dialog med din rejsearrangør først
Står du i en situation, hvor du ikke kan gennemføre din planlagte rejse, f.eks. fordi du ikke kan opfylde indrejsekravene, så gå altid i dialog med din rejsearrangør som det første.
Vi er i en ekstraordinær situation, og mange rejsearrangører er mere fleksible end normalt. Måske er der mulighed for at ombooke rejsen, få et gavekort eller få pengene retur.
Uanset hvad skal du bruge dokumentation for, at du ikke kan få pengene tilbage fra din rejseleverandør, hvis du skal ansøge om refusion fra din afbestillingsforsikring.
Hvis din rejsearrangør hverken har pligt til eller tilbyder at refundere din rejse, kan du ansøge om refusion fra din afbestillingsforsikring, hvis du har tegnet én. Når du ansøger om refusion fra din afbestillingsforsikring, vil det blive vurderet, om afbestillingsårsagen er indenfor de rammer, som er dækket af forsikringen.
Vent med at afbestille indtil kort tid før afrejse
Indrejsereglerne kan nå at ændre sig, eller rejsearrangøren kan aflyse rejsen. I tilfælde af, at du godt ville kunne have gennemført rejsen, men selv har afbestilt rejsen, kan du ikke få hjælp fra din afbestillingsforsikring. Hvis din rejsearrangør selv aflyser rejsen, skal de tilbagebetale dig, og her vil du altså heller ikke være dækket af din afbestillingsforsikring.
Er du i tvivl, om du kan afbestille, så kontakt os eller SOS-International, før du gør mere. Se nedenfor hvem, du skal kontakte hvornår.
Alt efter hvad du har brug for hjælp til i forbindelse med din rejse, kan du se her, hvem du skal kontakte:
Før rejsen:
- Ved ikke akutte spørgsmål omkring din rejse- og afbestillingsforsikring kan du kontakte Gartnernes Forsikring på tlf. 43 71 17 77
- Ved akutte spørgsmål omkring afbestilling, f.eks. hvis du skal rejse indenfor den kommende uge og ønsker at afbestille, skal du kontakte SOS International på +45 38 48 91 61
- Vil du søge om refusion fra din afbestillingsforsikring, skal du gøre det direkte hos SOS International. Se mere her.
Under rejsen:
- Ved akutte tilfælde og sygdom i udlandet kontaktes SOS international på tlf. +45 38 48 91 61
Er du i tvivl om, hvordan din rejseforsikring dækker i forhold til coronavirus, når du skal ud at rejse, eller når du vil bestille en rejse?
Din rejseforsikring dækker som udgangspunkt helt som normalt - også i forbindelse med Coronavirus. Du kan se de generelle vilkår og dækninger for din rejseforsikring her.
I vores FAQ om Corona & rejseforsikring kan du se, hvad det betyder i nogle af de situationer, du kan komme ud for.