FAQ - Ofte stillede spørgsmål om Coronavirus

Udenrigsministeriets rejsevejledninger kan ændre sig løbende henover sommeren. For EU/Schengen-lande samt UK bliver rejsevejledningerne opdateret ugentligt baseret på de nyeste smittetal, og for lande uden for EU/Schengen og UK blev der 2. juli indført en ny model for rejsevejledninger, hvilket betyder, at der kan blive åbnet op for rejser til nogle lande uden for EU over sommeren. Du kan læse mere og følge udviklingen på Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk.

Nedenfor finder du svar på alle de spørgsmål, som vi bliver stillet lige nu omkring Coronavirus i forbindelse med vores rejseforsikring, dækninger og andre praktiske spørgsmål. Svarene baserer sig på vores nye rejseforsikring (bet.nr. REJS-01). Såfremt du har vores gamle rejseforsikring (bet.nr. 3006-01) kan du kontakte os for omtegning til nyeste betingelser.

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

Tryk på det lille + for at folde svaret på spørgsmålet ud.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg har købt en rejse og ikke kan komme afsted pga. Coronavirus?

Hvis du ikke kan rejse til et land/område, fordi indrejse frarådes af Udenrigsministeriet, dækker din afbestillingsforsikring i de tilfælde, hvor du derfor ønsker at afbestille. Det er dog vigtigt, at du ikke selv aflyser din rejse før tidligst 24 timer inden afgang, hvis du ønsker at søge om dækning fra din afbestillingsforsikring, da rejsen i mange tilfælde alligevel vil blive aflyst af arrangøren. Rejse- el. flyselskabets aflysning af rejsen er en sag mellem dem og dig. Hvis dit rejse- el. flyselskab aflyser rejsen, skal du derfor henvende dig til dem, da du er berettiget til at få refusion af dem. Har du ekstra udgifter, der ikke dækkes af rejsearrangøren, som du selv er nødsaget til at afbestille, kan du søge refusion via din afbestillingsforsikring. Har du selv arrangeret din rejse, skal du kontakte hotel eller udlejer for at få refusion. Afviser de, kan du søge refusion via din afbestillingsforsikring. Du skal i alle tilfælde først henvende dig til dit rejse- eller flyselskab, hotel eller udlejer for ombookning eller refusion. Afbestillingsforsikringen dækker kun, hvis udenrigsministeriet har skærpet vejledningen efter, at rejsen er købt, og altså ikke, hvis du har købt rejsen efter, at vejledningen blev skærpet. Det betyder bl.a., at hvis du køber en rejse, mens indrejse stadig frarådes, i forventning om genåbning inden rejsen, men genåbnes der ikke alligevel eller lukkes der ned igen, dækker din afbestillingsforsikring ikke. Afbestillingsforsikringen dækker altså kun, når rejsen er bestilt i en periode, hvor rejse til det pågældende land/område ikke blev frarådet af Udenrigsministeriet. Afbestillingsforsikringen er et tilvalg til rejseforsikringen. Du kan se på din police, om du har tilvalgt afbestillingsforsikring i din rejseforsikring. Du kan finde alle dine aktuelle forsikringspolicer på ”Mine sider”. Ønsker du at søge om refusion via din afbestillingsforsikring, skal du gøre det direkte hos SOS International. Du kan finde et direkte link til dette nederst på siden her.

Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg rejser til et område, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse?

Generelt anbefaler vi, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning. Vejledningerne er til for din egen og andres sikkerhed. Du skal også være opmærksom på, at vores muligheder for at hjælpe dig kan være begrænsede, hvis du rejser til et land, hvor indrejse frarådes. Rejser du til et område, hvor ikke nødvendige rejser frarådes (orange markering) pga. Covid-19, dækker din rejseforsikring fortsat ved rejser indenfor EU samt Storbritannien, Schweiz og Lichtenstein. Du er dog kun dækket imod skader, som ikke hænger sammen med Covid-19. Behandlingsudgifter m.m. som følge af Coronavirus er altså ikke dækket af rejseforsikringen, og det gælder også andre Corona-relaterede merudgifter som f.eks. aflysning af fly, hjemrejse før tid, ødelagte feriedage m.m. Selvom rejseforsikringen altså i nogle tilfælde dækker, skal du være opmærksom på, at der kan være udfordringer forbundet med behandling og hjemtransport fra nogle områder, hvis du bliver alvorligt syg eller kommer til skade. Rejser du til et område, hvor myndighederne fraråder alle rejser (rød markering), dækker din rejseforsikring IKKE, uanset hvad årsagen til skaden er.

Hvordan dækker min rejseforsikring til et land, hvor der ikke frarådes indrejse?

Hvis du rejser til et land, som Udenrigsministeriet ikke fraråder at rejse til, dækker din rejseforsikring udgifter til sygdomsbehandling, sygeledsagelse og hjemtransport (hvis det vurderes, at der er behov for dette), hvis du kommer til skade eller bliver syg, også hvis årsagen er Coronavirus. Din rejseforsikring giver dig også ret til kompensation for ødelagte feriedage eller erstatningsferie i forbindelse med sygdom. Hvis du er ude at rejse, og vejledningen skærpes, mens du er i området, dækker din rejseforsikring, hvis du bliver syg. Men indrejse skal være sket før vejledningen blev skærpet. Rejser du ind i landet, efter at vejledningen er blevet skærpet, kan du se hvordan, du er dækket under spørgsmålet: "Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg rejser til et område, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse?".

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål eller brug for hjælp?

Ved akutte tilfælde og sygdom i udlandet kontaktes SOS international på tlf. +45 38 48 91 61. Ved ikke-akutte forespørgsler kan du kontakte Gartnernes Forsikring på tlf. 43 71 17 77

Relevante links

Ansøgning om refusion via din afbestillingsforsikring
Du skal søge om refusion via din afbestillingsforsikring hos SOS International - Ansøg her

Udenrigsministeriet:
Du finder Udenrigsministeriets hjemmeside inkl. de seneste rejsevejledninger på um.dk

Sundhedsstyrelsen
Sundhedsstyrelsen har oprettet en hjemmeside med spørgsmål og svar om coronavirus - Gå til siden her

Statens Serum Institut
Statens Serum Institut har også en infoside om coronavirus - Besøg siden her

Politiets infoside om Corona
Politiet har også oprettet en infoside om coronavirus på politi.dk/corona

Sådan dækker din afbestillingsforsikring - oversigt

Er du i tvivl om, hvordan din afbestillingsforsikring dækker i forbindelse med en rejse, du allerede har købt eller en rejse, som du påtænker at købe? Og hvordan du skal forholde dig i forhold aflysning, afbestilling eller bestilling af en rejse? Her kan du hente en oversigt, der kan hjælpe dig med at få overblik.

Sitemap
Close