FAQ - Ofte stillede spørgsmål om Coronavirus

Udenrigsministeriet fraråder i øjeblikket alle ikke nødvendige rejser til alle lande, og alle danskere i udlandet opfordres til at komme hjem med det samme. Du kan læse mere og følge udviklingen på Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk.

Nedenfor finder du svar på alle de spørgsmål, som vi bliver stillet lige nu omkring Coronavirus i forbindelse med vores rejseforsikring, dækninger og andre praktiske spørgsmål. Svarene baserer sig på vores nye rejseforsikring (bet.nr. REJS-01). Såfremt du har vores gamle rejseforsikring (bet.nr. 3006-01) kan du kontakte os for omtegning til nyeste betingelser.

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

Tryk på det lille + for at folde svaret på spørgsmålet ud.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg har købt en rejse og ikke kan komme afsted pga. Coronavirus?

Hvis du ikke kan rejse til et område, fordi Udenrigsministeriet fraråder indrejse, dækker afbestillingsforsikringen i situationen, hvor du kan afbestille, mens rejse- eller flyselskabets aflysning af rejsen er et mellemværende mellem dig og rejse- eller flyselskabet. Sådan skal du forholde dig: Hvis dit rejse- eller flyselskab ikke kan gennemføre rejsen, og derfor må aflyse den, skal du henvende dig til dit rejse- eller flyselskab, da du er berettiget til at få refusion af dem. Har du ekstra udgifter, der ikke dækkes af rejsearrangøren, som du selv er nødsaget til at afbestille, kan du søge refusion via din afbestillingsforsikring. Har du selv arrangeret din rejse, skal du som ovenfor beskrevet kontakte dit flyselskab. Samtidig skal du kontakte hotellet for at få refusion for opholdet. Afviser hotellet dette, kan du søge refusion via din afbestillingsforsikring. Hvis du ønsker at afbestille rejsen, kan dette tidligst ske 24 timer før afrejse. Du skal først henvende dig til dit rejse- eller flyselskab for ombookning eller refusion. Afbestillingsforsikringen dækker kun, hvis udenrigsministeriet har skærpet vejledningen efter, at rejsen er købt, og altså ikke, hvis du har købt rejsen efter, at vejledningen blev skærpet. Rejsen kan ikke afbestilles pga. frygt for coronasmitte. Afbestillingsforsikringen er et tilvalg til rejseforsikringen. Du kan se på din police, om du har tilvalgt afbestillingsforsikring i din rejseforsikring. Du kan finde alle dine aktuelle forsikringspolicer på ”Mine sider”. Ønsker du at søge om refusion via din afbestillingsforsikring, skal du gøre det direkte hos SOS International. Du kan finde et direkte link til dette nederst på siden her.

Hvad gør jeg, hvis jeg er i udlandet og skal hjem nu?

Fra og med 13. marts opfordres alle danskere i udlandet til at komme hjem med det samme. Kontakt i første omgang dit rejsebureau/flyselskab og få deres hjælp til at få ombooket til første mulige afgang/hjemrejsemulighed mod Danmark. Hvis din rejsearrangør ikke kan hjælpe dig med en anden hjemrejsemulighed, eller er der merudgifter forbundet med ombookingen, dækker din rejseforsikring ekstraudgifter til hjemtransport. Kan din rejsearrangør ikke hjælpe, skal du selv arrangere din hjemtransport. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at din forsikring kun dækker udgifter til billigste rutefly/transportmulighed. Bemærk, at forsikringen ikke dækker erstatningsrejse eller ødelagte feriedage. Kan du ikke få hjælp af din rejsearrangør, og har du brug for hjælp til hjemtransport, kan du kontakte SOS International, som har døgnåbent, på tlf. +45 38 48 91 61. Du er også velkommen til at ringe til os i vores åbningstid på tlf. 43 71 17 77. Udenrigsministeriet anbefaler desuden, at du tilmelder dig danskerlisten på um.dk, og at du kontakter nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

Hvad sker der, hvis jeg bliver syg af Coronavirus i udlandet?

Myndighederne i det land, du er i, tager over, hvis der er mistanke om, at du er smittet, eller hvis du testes positiv med Corona. Vores alarmcentral (SOS International) hjælper dig med alt det praktiske, men vores muligheder for henvisning vil være mere begrænsede end normalt. F.eks. er det myndighedernes beslutning, hvilke hospitaler du bliver henvist til, hvis du er smittet, skal behandles eller testes for Coronavirus. Bliver du testet positiv for Coronavirus, vil du i første omgang blive sat i karantæne og kan derfor ikke hjemtransporteres. Vi kan derfor først hjælpe med hjemrejse, når du er blevet rask igen.

Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg bliver syg af Coronavirus i udlandet?

Din rejseforsikring dækker udgifter til sygdomsbehandling, sygeledsagelse og hjemtransport (hvis det vurderes, at der er behov for dette), hvis du bliver syg af Coronavirus. Din rejseforsikring giver dig også ret til kompensation for ødelagte feriedage eller erstatningsferie i forbindelse med sygdom. Forsikringen dækker dog IKKE, hvis du rejser til et område, som myndighederne fraråder privatpersoner at rejse til. Rejser du til et land eller et område, som det frarådes at indrejse i (rød og orange markering), dækker din rejseforsikring altså ikke, hvis du bliver syg. Vigtigt: Hvis du er ude at rejse, og vejledningen skærpes, mens du er i området, dækker din rejseforsikring, hvis du bliver syg. Men indrejse skal være sket før vejledningen blev skærpet.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg kommer i karantæne i udlandet?

Bliver du sat i karantæne som følge af Coronavirus, dækker din rejseforsikring merudgifter til anden transport, forlænget ophold og forplejning i karantæneperioden. Du skal dog altid først kontakte dit rejse- eller flyselskab vedr. ombooking. Du får til gengæld ikke erstatning for ødelagte feriedage, hvis du ikke selv er syg, men alene holdes i karantæne.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål eller brug for hjælp?

Ved akutte tilfælde og sygdom i udlandet kontaktes SOS international på tlf. +45 38 48 91 61. Ved ikke-akutte forespørgsler kan du kontakte Gartnernes Forsikring på tlf. 43 71 17 77

Relevante links

Ansøgning om refusion via din afbestillingsforsikring
Du skal søge om refusion via din afbestillingsforsikring hos SOS International - Ansøg her

Udenrigsministeriet:
Du finder Udenrigsministeriets hjemmeside inkl. de seneste rejsevejledninger på um.dk

Sundhedsstyrelsen
Sundhedsstyrelsen har oprettet en hjemmeside med spørgsmål og svar om coronavirus - Gå til siden her

Statens Serum Institut
Statens Serum Institut har også en infoside om coronavirus - Besøg siden her

Politiets infoside om Corona
Politiet har også oprettet en infoside om coronavirus på politi.dk/corona

Sitemap
Close