FAQ - Ofte stillede spørgsmål om Coronavirus

Udenrigsministeriet ændrede d. 13. marts deres rejsevejledning til orange markering i hele verden, og alle danskere i udlandet opfordres til at komme hjem med det samme. Er du i udlandet nu, er det derfor vigtigt, at du rejser hjem hurtigst muligt.

Nedenfor finder du svar på alle de spørgsmål, som vi bliver stillet lige nu omkring Coronavirus i forbindelse med vores rejseforsikring, dækninger og andre praktiske spørgsmål. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

Tryk på det lille + for at folde svaret på spørgsmlet ud.

Hvad gør jeg, hvis jeg er i udlandet og skal hjem nu?

Fra og med 13. marts opfordres alle danskere i udlandet til at komme hjem med det samme. Kontakt i første omgang dit rejsebureau/flyselskab og få deres hjælp til at få ombooket til første mulige afgang/hjemrejsemulighed mod Danmark. Hvis din rejsearrangør ikke kan hjælpe dig med en anden hjemrejsemulighed, eller er der merudgifter forbundet med ombookingen, dækker din rejseforsikring ekstraudgifter til hjemtransport. Kan din rejsearrangør ikke hjælpe, skal du selv arrangere din hjemtransport. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at din forsikring kun dækker udgifter til billigste rutefly/transportmulighed. Bemærk, at forsikringen ikke dækker erstatningsrejse eller ødelagte feriedage. Kan du ikke få hjælp af din rejsearrangør, og har du brug for hjælp til hjemtransport, kan du kontakte SOS International, som har døgnåbent, på tlf. +45 38 48 91 61. Du er også velkommen til at ringe til os i vores åbningstid på tlf. 43 71 17 77. Udenrigsministeriet anbefaler desuden, at du tilmelder dig danskerlisten på um.dk, og at du kontakter nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg bliver evakueret fra et område pga. Coronavirus.

Din rejseforsikring dækker udgifter i forbindelse med epidemi, hvis Udenrigsministeriet beslutter, at du skal evakueres fra området. Din forsikring dækker dog ikke udgifter til evakuering, hvis du er gået imod Udenrigsministeriets anbefalinger på afrejsetidspunktet.

Hvad sker der, hvis jeg bliver syg af Coronavirus i udlandet?

Myndighederne i det land, du er i, tager over, hvis der er mistanke om, at du er smittet, eller hvis du testes positiv med Corona. Vores alarmcentral (SOS International) hjælper dig med alt det praktiske, men vores muligheder for henvisning vil være mere begrænsede end normalt. F.eks. er det myndighedernes beslutning, hvilke hospitaler du bliver henvist til, hvis du er smittet, skal behandles eller testes for Coronavirus. Bliver du testet positiv for Coronavirus, vil du i første omgang blive sat i karantæne og kan derfor ikke hjemtransporteres. Vi kan derfor først hjælpe med hjemrejse, når du er blevet rask igen.

Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg bliver syg af Coronavirus i udlandet?

Din rejseforsikring dækker udgifter til sygdomsbehandling, sygeledsagelse og hjemtransport (hvis det vurderes, at der er behov for dette), hvis du bliver syg af Coronavirus. Din rejseforsikring giver dig også ret til kompensation for ødelagte feriedage eller erstatningsferie i forbindelse med sygdom. Forsikringen dækker dog IKKE, hvis du rejser til et område, som myndighederne fraråder privatpersoner at rejse til. Rejser du til et land eller et område, som det frarådes at indrejse i (rød og orange markering), dækker din rejseforsikring altså ikke, hvis du bliver syg. Vigtigt: Hvis du er ude at rejse, og vejledningen skærpes, mens du er i området, dækker din rejseforsikring, hvis du bliver syg. Men indrejse skal være sket før vejledningen blev skærpet.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg kommer i karantæne i udlandet?

Bliver du sat i karantæne som følge af Coronavirus, dækker din rejseforsikring merudgifter til anden transport, forlænget ophold og forplejning i karantæneperioden. Du skal dog altid først kontakte dit rejse- eller flyselskab vedr. ombooking. Du får til gengæld ikke erstatning for ødelagte feriedage, hvis du ikke selv er syg, men alene holdes i karantæne.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg har købt en rejse og ikke kan/ønsker at tage af sted pga. Coronavirus?

Ønsker du at afbestille din rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse (orange eller rød markering), skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab. Udgifter, som ikke refunderes af rejsebureau eller flyselskab, er dækket af din afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen dækker dog kun, hvis udenrigsministeriet har skærpet vejledningen efter, at rejsen er købt, og altså ikke, hvis du har købt rejsen efter, at vejledningen blev skærpet. Hvis rejsen går til et område, hvor udenrigsministeriet råder dig til at være ekstra forsigtig (gul markering) kan du ikke gøre brug af din afbestillingsforsikring, da der endnu ikke frarådes indrejse i området. Afbestillingsforsikringen er et tilvalg til rejseforsikringen. Du kan se på din police, om du har tilvalgt afbestillingsforsikring i din rejseforsikring. Du kan finde alle dine aktuelle forsikringspolicer på ”Mine sider”. Normalt kan der tidligst afbestilles 24 timer før afrejse, men pga. den nuværende situation accepterer vi indtil videre afbestilling op til 14 dage før afrejse. Ønsker du at søge om refusion via din afbestillingsforsikring, skal du gøre det direkte hos SOS International. Du kan finde et direkte link til dette nederst på siden her.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg kommer i karantæne i Danmark og skulle have været ude at rejse i karantæneperioden?

Hvis du bliver sat i karantæne i Danmark pga. Coronavirus og derfor ikke må rejse til udlandet på det planlagte tidspunkt i forbindelse med en allerede betalt rejse, dækker din afbestillingsforsikring også.

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg skal ud at rejse?

Orienter dig om myndighedernes aktuelle vejledning omkring det område, du skal rejse til. Du kan følge med i udenrigsministeriets vejledninger vedr. rejser til udlandet på um.dk. Undlad at rejse til et område, hvor der frarådes indrejse, og undlad ligeledes at købe en rejse til et område, hvor der frarådes indrejse. Hverken din rejseforsikring eller din afbestillingsforsikring dækker, hvis du rejser til et område, hvor Udenrigsministeriet fortsat fraråder indrejse. Befinder du dig allerede i et højrisikoområde, anbefaler vi, at du tilmelder dig Danskerlisten på um.dk, så du løbende bliver informeret om situationens udvikling.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål eller brug for hjælp?

Ved akutte tilfælde og sygdom i udlandet kontaktes SOS international på tlf. +45 38 48 91 61. Ved ikke-akutte forespørgsler kan du kontakte Gartnernes Forsikring på tlf. 43 71 17 77

Relevante links

Ansøgning om refusion via din afbestillingsforsikring
Du skal søge om refusion via din afbestillingsforsikring hos SOS International - Ansøg her

Udenrigsministeriet:
Du finder Udenrigsministeriets hjemmeside inkl. de seneste rejsevejledninger på um.dk

Sundhedsstyrelsen
Sundhedsstyrelsen har oprettet en hjemmeside med spørgsmål og svar om coronavirus - Gå til siden her

Statens Serum Institut
Statens Serum Institut har også en infoside om coronavirus - Besøg siden her

Politiets infoside om Corona
Politiet har også oprettet en infoside om coronavirus på politi.dk/corona

Sitemap
CloseClose