03-09-2020

Forebyg ID-tyveri - 10 gode råd

Identitetstyveri er et stigende problem. Faktisk bliver omkring 50.000 danskere hvert år udsat for identitetstyveri, og temaet er ikke blevet mindre aktuelt under Coronakrisen, hvor vi har et øget behov for at være i digital kontakt med sundhedsvæsenet.

Særligt vores NemID er i høj kurs hos IT-kriminelle, og i en tid, hvor vores NemID er hyppigere i brug end normalt, f.eks. i forbindelse med Corona-tests og anden kommunikation fra sundhedsvæsnet, sidder de kriminelle på spring for at opsnappe dit NemID - og de bliver stadigt dygtigere til det.

Hvad er identitetstyveri?

Identitetstyveri er en bred betegnelse, som dækker over alle de situationer, hvor din identitet eller dine identitetspapirer uden din viden eller tilladelse bliver stjålet og anvendt af en anden person med det formål at opnå økonomisk vinding. Det kan f.eks. være dit NemID.

Din identitet kan f.eks. blive misbrugt til at åbne konti, optage lån samt købe varer, abonnementer eller andet i dit navn. Identitetstyveri er en alvorlig sag og det kan kræve mange ressourcer og tage lang tid at rydde op efter.

10 gode råd til at forebygge identitetstyveri

Du kan aldrig gardere dig 100%, men du kan dog stadig gøre meget for at forebygge identitetstyveri. Her er 10 gode råd til, hvordan du kan sikre dig bedst muligt mod identitetstyveri:

  1. Udlever ALDRIG fortrolige personlige oplysninger over e-mail, sms eller de sociale medier.
  2. Vær på vagt, når du modtager e-mails eller sms'er, hvor du bliver bedt om at logge ind med NemID eller indtaste andre fortrolige oplysninger. Også selvom beskeden kommer fra en afsender, du kender eller en offentlig instans. Ser afsenderadressen ud, som den plejer? Er det en normal procedure? Særligt hvis du åbner beskeder på din smartphone via sms, kan det være svært at se, om afsender er ægte. Er du mistænksom, så ring til afsender eller gå direkte til det officielle websted via din browser i stedet for via det tilsendte link.
  3. Skift passwords jævnligt, vælg et password med høj sikkerhed, og anvend ikke det samme password flere steder.
  4. Knyt to-faktor godkendelse til dine sociale profiler og e-mail konti, hvor det er muligt. Dette gøres typisk ved at knytte et telefonnummer til kontoen, så du modtager en sms med en ekstra kode, hvis du logger ind fra en ukendte browser eller IP-adresse. Det øger sikkerheden markant og gør det sværere for udefrakommende at logge på med dit login.
  5. Log ALTID af. Især når du tjekker din mail, netbank, e-Boks eller profil på sociale medier på offentlige computere – det er ikke nok at lukke browservinduet.
  6. Hold din software opdateret og brug både antivirusprogram og firewall.
  7. Krypter dit trådløse hjemmenetværk og beskyt det med et stærkt kodeord.
  8. Husk, at det ikke kun er din pc, der er et mål: tablets og smartphones er ligeså udsatte, når de er på nettet. Du er særligt udsat, når du går på offentlige trådløse netværk.
  9. Tænk over, hvilke oplysninger, du inkluderer i dokumenter, som du lægger online (f.eks. et CV, eksamensbeviser eller andet).
  10. Undlad at smide papir med personlige oplysninger i skraldespanden. Hvis du smider det ud, så riv papiret itu eller overstreg de personlige oplysninger først.

Du kan finde flere informationer og gode råd på sikkerdigital.dk og borger.dk.

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver udsat for identitetstyveri?

Der kan gå lang tid, før du opdager et misbrug, for det starter måske i det små med en hacket e-mail, og pludselig udvikler det sig. Får du viden eller mistanke om, at uvedkommende har fået adgang til eller misbrugt dine fortrolige personlige oplysninger - eller har du mistet dine identitetspapirer - er her en række gode råd til, hvad du skal gøre.

  • Kontakt politiet: Mister du dine identifikationspapirer, som f.eks. dit pas eller kørekort, skal du kontakte politiet (på tlf. 114 eller politi.dk) – politianmeldelsen kan blive en vigtig dokumentation overfor f.eks. bank m.fl. i det videre sagsforløb.
  • Opret en kreditadvarsel: Du kan knytte en kreditadvarsel til dit CPR-nr. via borger.dk. Virksomheder vil så få en advarsel, hvis nogen f.eks. forsøger at låne penge ved at bruge dit CPR-nr.
  • Pas og kørekort: Politiet kan ugyldiggøre det stjålne pas/kørekort og hjælpe med, hvordan du får lavet nye.
  • Sygesikringsbevis: Mister du dit sygesikringskort skal du bestille et nyt kort på borger.dk. Når du bestiller et nyt sygesikringskort, vil det gamle automatisk blive ugyldigt.
  • Dankort/betalingskort: Mister du dit dankort eller andre betalingskort, skal du straks spærre kortet så snart, du opdager det. Alle betalingskort har en døgntjeneste til kortspærring tilknyttet. Kontakt også din bank, så de er opmærksomme på evt. træk på din konto.
  • NemID-nøglekort: Du kan spærre dit NemID på service.nemid.nu
  • Kontakt evt. kreditorer og andre relevante aftaleparter
  • Kontakt din mail-udbyder, hvis nogen har overtaget din mailkonto. De fleste udbydere har en formular til formålet på deres hjemmeside.

Hvor kan jeg få hjælp?

Identitetstyveri kan have store personlige og økonomiske konsekvenser, og det kan for mange være en uoverskuelig opgave at få stoppet og begrænset skaden, når den først er sket. Mange oplever at stå helt alene med oprydningen, når skaden er sket.

Hos Gartnernes Forsikring er ID-sikring en del af din indboforsikring
Hos Gartnernes Forsikring har vi valgt at inkludere en ID-sikring som standarddækning i vores indbo- og familieforsikring, så du ikke står alene med problemerne i tilfælde af, at du bliver udsat for identitetstyveri.

Vi hjælper også ved offentliggørelse af personligt og krænkende indhold på internettet
Gartnernes Forsikrings ID-SIKRING hjælper dig også, hvis du udsættes for identitetsmisbrug, hvor personligt, uønsket og krænkende indhold fra internettet er offentliggjort uden dit samtykke. Her kan vi bl.a. yde bistand til at fjerne uønskede eller krænkende billeder og videoer, krænkende kommentarer og trusler, mobning og andet chikanerende materiale eller falske profiler på sociale medier.

Du kan læse mere om ID-sikringen under vores Familieforsikring.

Har du allerede en familieforsikring hos os, og har du har været udsat for identitetstyveri, kan du kontakte vores afdeling for ID-SIKRING på tlf. nr. 43 34 00 66, så vil de hjælpe dig med det videre forløb. Har du mistanke om identitetstyveri, kan du også sende en e-mail til gaf@idsikring.dk.

Sitemap
Close