Vejledning om coronavirus og rejseforsikring

Selvom vi i Danmark på det nærmeste har glemt, at Corona har eksisteret, skal du være opmærksom på, at mange lande fortsat har indrejserestriktioner. Det er derfor vigtigt, at du sætter sig grundigt ind i, hvilke restriktioner, der gælder i det land, du skal rejse til, og om det er muligt for dig at rejse ind i landet med det formål, du påtænker.

Se vores vejledning om udlandsrejser i en Coronatid.
Se spørgsmål og svar om rejseforsikringens dækning.

Rejseforsikring og Corona

Du kan stadig ikke rejse frit i hele Verden

Der er stor forskel på de enkelte landes indrejserestriktioner og de kan ændre sig løbende og med kort varsel. Nogle lande har krav om selvbetalt karantæne og i andre lande vil indrejserestriktionerne afhænge af, om du er vaccineret eller ej. Vær opmærksom på, at mange lande kræver registrering forud for indrejse, og at du kan fremvise dokumentation for f.eks. vaccination eller negativ test.

Det er dit eget ansvar at holde dig orienteret om indrejserestriktioner i det land, du skal rejse til. Det er også dit eget ansvar at følge de danske myndigheders retningslinjer for test og isolation efter hjemkomst til Danmark.

Vi anbefaler, at du altid orienterer dig løbende op til din rejse, eller før du bestiller en ny rejse.

Det skal ud holde øje med:
• Sikkerhedsniveauet på dit rejsemål i Udenrigsministeriets rejsevejledning.
• Rejsemålets indrejseregler og restriktioner på ambassadens hjemmeside - henvisninger findes i UM’s rejsevejledning.
• Covid-19 situationen på din rejsedestination.

FAQ - Hvordan dækker min rejseforsikring ved rejser til udlandet?

Din rejseforsikring dækker som udgangspunkt helt som normalt - også i forbindelse med Coronavirus. Du kan se de generelle vilkår og dækninger for din rejseforsikring her.

Ekstraordinær dækning lige nu
Pga. af den utryghed, der lige nu er omkring rejser, har vi for rejser med afrejsedato fra 19. januar til 31. august 2022 ekstraordinært udvidet vores dækning til også at gælde i en række situationer, som normalt ikke er dækket.

Vigtigt! Før du aflyser din rejse
Kan du ikke gennemføre din rejse, f.eks. pga. indrejserestriktioner, er her, hvad du skal gøre, før du afbestiller:

  1. Gå altid i dialog med din rejsearrangør, før du afbestiller. Måske er der mulighed for at ombooke rejsen eller få pengene retur. Uanset hvad, skal du bruge dokumentationen, hvis du skal søge om dækning fra din afbestillingsforsikring.
  2. Vent med at afbestille indtil kort tid før afrejse, da reglerne kan nå at ændre sig, eller rejsearrangøren kan aflyse rejsen.

Her svarer vi på, hvordan du er dækket i nogle af de situationer, du kan komme ud for. (Tryk på det lille + for at se svaret.)

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis jeg bliver syg af Corona inden rejsen?

Hvis du bliver testet positiv med Corona og derfor ikke kan rejse, dækker din afbestillingsforsikring som normalt.

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis jeg bliver testet positiv med Corona og skal rejse indenfor de næste 3-12 uger?

Din afbestillingsforsikring dækker, hvis din PCR-test fortsat er positiv lige op til afrejse, og du derfor ikke kan leve op til indrejserestriktionerne på din destination - også selvom du er symptomfri.

Vigtigt! Undersøg altid, om det er muligt for dig at rejse, selvom du lige har været smittet. I nogle lande kan du rejse ind, hvis du kan fremvise en lægeerklæring på overstået smitte.

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis jeg ikke kan nå at blive færdigvaccineret?

Det er dit eget ansvar, at du er færdigvaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Hvis kravet blev indført efter, du bestilte rejsen, og du derfor ikke kan nå at blive færdigvaccineret inden afrejse, dækker din afbestillingsforsikring.

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis der indføres restriktioner på rejsemålet?

Hvis der på din destination indføres et generelt indrejseforbud eller krav om karantæne for indrejsende fra Danmark, efter du har bestilt din rejse, dækker din afbestillingsforsikring.

Det er et krav, at der ikke var indrejserestriktioner på rejsemålet, da du bestilte rejsen.

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis jeg ikke opfylder kravene til dokumentation i forbindelse med indrejse?

Det er dit eget ansvar at holde dig orienteret om regler og indrejserestriktioner i det land, du skal rejse til. Din afbestillingsforsikring dækker ikke, hvis du bliver afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi du ikke har overholdt dokumentationskravene til indrejse, som f.eks. registrering og dokumentation for vaccination eller Corona-test.

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis jeg er nærkontakt til en smittet og derfor ikke kan rejse?

Da der ikke længere er krav om, at man som nærkontakt skal teste sig og gå i selvisolation, er du heller ikke forhindret i at rejse. Din afbestillingsforsikring dækker derfor ikke, hvis du aflyser rejsen, fordi du er nærkontakt.

Bliver du testet positiv med Corona og kan derfor ikke rejse, dækker din afbestillingsforsikring som normalt.

Dækker min afbestillingsforsikring leje af feriebolig i Danmark, hvis jeg bliver syg af Corona inden rejsen?

Afbestillingsforsikringen dækker leje af feriebolig i Danmark som normalt, f.eks. i forbindelse med akut sygdom (også coronavirus) og tilskadekomst, når der er tale om ophold med mindst tre overnatninger.

Forsikringen dækker ikke afbestilling ved frygt for smitte eller pga. myndighedernes anbefalinger om socialt samvær.

Dækker min rejseforsikring, hvis jeg bliver syg af Corona på rejsen?

Hvis du bliver testet positiv for Coronavirus under din rejse, dækker din rejseforsikring som ved enhver anden sygdom, dvs. vi dækker udgifter til lægebehandling, kompensation for ødelagte feriedage osv. Var du syg, før du tog afsted, dækker din forsikring ikke.

Dækker min rejseforsikring, hvis jeg bliver bedt om at gå i karantæne på rejsemålet, fordi jeg er smittet med Corona?

Hvis du bliver pålagt at gå i karantæne pga. Coronavirus, mens du er i udlandet, dækker din rejseforsikring rimelige og nødvendige ekstraudgifter, dvs. udgifter til kost og logi og evt. en ny hjemrejse.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål eller brug for hjælp på min rejse?

Ved akutte tilfælde og sygdom i udlandet kontaktes SOS international på tlf. +45 38 48 91 61.

Ved ikke-akutte forespørgsler kan du kontakte Gartnernes Forsikring på tlf. 43 71 17 77

Ønsker du at søge om refusion via din afbestillingsforsikring, skal du gøre det direkte hos SOS International. Se mere her.

Relevante links

Udenrigsministeriet:
Du finder Udenrigsministeriets hjemmeside inkl. de seneste rejsevejledninger på um.dk

Ansøgning om refusion via din afbestillingsforsikring
Du skal søge om refusion via din afbestillingsforsikring hos SOS International - Ansøg her

 

 

Sitemap
Gartnernes Forsikring GS